Verplichtingen schadeverzekering: wat moet je doen?

Ontdek wat je wettelijk moet doen bij schade en hoe nalatigheid je verzekering én premie kan beïnvloeden. Lees wat echt belangrijk is.

 

1 mei ’24 – Het hebben van een schade is altijd vervelend en komt nooit uit. Of jij nou de aansprakelijke partij bent of slachtoffer. In beide gevallen kost de afhandeling van een schade tijd. Zo moeten er allerlei papieren worden ingevuld, zoals een schadeformulier en de schade moet worden gemeld bij je assurantieadviseur of verzekeringsmaatschappij. Ook is het soms nodig om een afspraak te maken met een schade-expert voor het vaststellen van de schadetoedracht en het schadebedrag. Tot slot kost het herstellen van de schade vaak de nodige tijd en moet je de beschadigde zaak soms zelfs een tijdje missen.

In dit artikel beschrijven wij wat jouw verplichtingen zijn bij de behandeling van een schade door een verzekeraar en wat de gevolgen kunnen zijn als jij je niet houdt aan deze verplichtingen. Daarnaast zal aan de hand van een voorbeeld toegelicht worden waarom het in jouw voordeel kan zijn om ons van alle beschikbare informatie te voorzien en mee te werken.

Verplichtingen volgens de Algemene Polisvoorwaarden

In de Algemene Polisvoorwaarden is opgenomen dat, als jij op de hoogte bent van een gebeurtenis die voor ons tot een uitkering kan leiden, je verplicht bent om deze gebeurtenis zo spoedig mogelijk (als redelijkerwijs) te melden, een schadeformulier in te dienen en in een aantal gevallen aangifte te doen bij de politie.

Je bent verplicht om ons binnen één maand nadat de schade is gemeld alle informatie, zoals schadegegevens, bewijsstukken en documenten, te geven. Die informatie is nodig om een verzoek tot uitkering te kunnen beoordelen en, als dat nodig is, de aansprakelijkheid te kunnen beoordelen. Bovendien ben je verplicht om volledige medewerking te verlenen bij de beoordeling en afhandeling van een schade en niets te doen wat voor ons nadelig kan zijn.

Deze verplichtingen zijn opgenomen in artikel 8 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM).

En wat als jij dit niet doet?

Als jij niet meewerkt kan dat nadelige gevolgen voor jou hebben. In de polisvoorwaarden is opgenomen dat wij de verzekering kunnen opzeggen als een verzekerde ons niet de informatie geeft die belangrijk is voor het behandelen van de schade en/of niet meewerkt aan een onderzoek naar die schade. De verzekering geldt dan niet. Je hebt geen recht op uitkering als jij onze belangen schaadt en je niet houdt aan de in de Algemene Polisvoorwaarden genoemde bepalingen.

Bij het opzettelijk geven van een onjuiste voorstelling van zaken, om daarmee een uitkering te krijgen waar geen recht op bestaat, vervalt elk recht op uitkering en kan de polis per direct worden beëindigd. Ook kunnen wij jouw persoonsgegevens opnemen in het Extern Verwijzingsregister (EVR) en kunnen de gemaakte onderzoekskosten bij jou terugvorderen.

Waarom is het voor jou belangrijk om mee te werken?

Zoals hierboven beschreven ben jij dus vanuit de Algemene Polisvoorwaarden en de WAM verplicht om alle informatie te geven die nodig is om een verzoek tot uitkering te beoordelen. Met deze informatie kan bepaald worden wie aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade. Ook krijg jij op deze manier de kans om jouw kant van het verhaal te vertellen en jouw visie te delen over het ontstaan van de schade. Met jouw lezing is het voor ons mogelijk om te verifiëren wat de tegenpartij als lezing of schade opgeeft, klopt met wat er volgens jou heeft plaatsgevonden.

Stel, jij stapt na een lange werkdag in de auto om naar huis te rijden maar door de drukte kom je in een file terecht. Helaas rem je te laat, waardoor je met jouw auto op de auto van jouw voorganger botst. Gelukkig is niemand gewond geraakt en is alleen de kentekenplaat van de auto van jouw tegenpartij beschadigd. Omdat het op dat moment niet veilig genoeg is om op de snelweg te blijven staan wissel je telefoonnummers uit om op een later moment een schadeaangifteformulier in te vullen.

Van jouw assurantieadviseur krijg je bericht dat jij aansprakelijk wordt gesteld voor de gevolgen van deze aanrijding. Je krijgt het verzoek om een schadeaangifteformulier en jouw lezing over wat zich heeft voorgedaan in te sturen. Je gaat niet in op dit verzoek, ook niet na herinneringen van jouw assurantieadviseur of verzekeraar.

Na enige tijd krijg je bericht dat de aansprakelijkheid is erkend en dat de schade met jouw tegenpartij is afgewikkeld. Als gevolg hiervan val jij terug in de schadevrije jaren en ga je meer premie betalen. Deze nieuwe premie is voor jouw gevoel veel hoger dan wat, volgens jou, het schadebedrag moet zijn geweest.

Je informeert bij de assurantieadviseur wat er is uitgekeerd aan jouw tegenpartij. Dit blijkt een veel hoger bedrag te zijn dan wat jij had verwacht en je vermoedt dat de tegenpartij meer schade heeft opgegeven dan is ontstaan bij de aanrijding.

Het is daarom belangrijk dat jij een schadeaangifteformulier invult met de tegenpartij en (op tijd) op verzoeken om meer informatie reageert. Is de aansprakelijkheid eenmaal erkend? Dan kan een verzekeraar hier niet zomaar op terugkomen.

Help jij ons?

Naast de verplichting om de schade te melden en alle noodzakelijke informatie te geven, is het dus ook in jouw eigen belang om volledige medewerking aan de afhandeling van de schade te verlenen. Dit kan voorkomen dat jij ten onrechte meer premie moet gaan betalen of dat er onterecht een schadevergoeding aan jouw tegenpartij wordt betaald. Ook kan het voorkomen dat jij bij een laag schadebedrag ervoor wilt kiezen om deze voor eigen rekening te nemen.

Help jij ons? Dan helpen wij jou.

_Auteur

Roos van Rumpt, Operationeel onderzoeker speciale zaken_